Wednesday, April 29, 2009

pertama kali..

pertama kali aku bt derma darah..sbnrnyer dh lame ader niat suci ni, cume blom ade kekuatan nak bt jer sebelum ni..
tghari tu lepas lunch aku ngan wani cm biase pg sime darby nak bersolat..then nampak ade kempen derma darah kt situ..aku pun rase mcm nak buat tp dlm hati berdebar2..dup dap dup dap..
then aku pun mule la menyoal wani dgn bermacam2 soalan pasal derma darah ni sebab die ade pengalaman..
lepas solat tu memang tk sempat nak bt sebab dah lmbt masuk kelas..wani ckp die akan teman aku derma darah tu kalo kelas abis awal..
lepas je masuk kelas tk smpai stgh jam,kelas pun abis..aku pun dengan semangatnye pg blk sime darby tu utk menderma darah berbekalkan support yg diberi oleh wani dan budak2 lain..fuhhhh memang gabra abis la..
sampai sana kena register dulu la..pastu org tu check jenis darah dan sume prosedur dah lengkap,tibalah masenye aku pg ke medan mengeluarkan darah dari badan aku untuk di dermakan pada org2 yg memerlukan..
hishh....org2 yg ader kt situ memang hampeh la,tkder keje menakutkan org lak,membantutkan niat suci org jer..nurse sume ok jer,maksud aku yg jga kaunter dn yg derma darah tu sekali..ape daaa....
aku mintak wani duk sebelah aku,sebab aku takut sgt...then nurse pun bt la keje die..aku tk berani nak pandang jarum tu,dieorg ckp jarum nye besar..nurse tu pun sekali je cucuk jarum kt urat aku..nasib la sakit die sikit je..pastu aku pun mengepam darah keluar smpi packet tu penuh...huhuhu..pas dh siap,nurse cabut jarum dan suh aku rehat 10 minit... alhamdulillah aku tk rase ape2..aku ok jer..dah bgn tu nurse suh minum dan makan sikit untuk pulihkan keadaan badan kot..siap bg vitamin lg..
lepas derma darah tu aku rase seronok sgt dan kalo ader lg kempen ni aku nak derma darah aku lg..ala tak luak pun dan korang tk rugi ape2..ni pun di kira amal ibadah dan korang dapat membersihkan badan dan menyihatkan lg tubuh badan sbb darah baru akan di bina semula..

huhhuh...inila pengalaman aku yg bermakna dan aku pun tk sangka aku dpt mengatasi ketakutan nak menderma darah...

23 comments:

  1. Salam..

    Pening x lepas first time derma...kalau ya..standard..kalau x..awk power..huhuhu..

    P/S : Sy pun pernah derma darah..n 4 the 1st time..i'm not dizzy...i'm also don't know why..
    Scared is a normal thing for a beginner..and will be an experience for the Pro..huhuhu..one of my motto..i guest...

    ReplyDelete
  2. hehehhehe tahniah.. welcome to da club... aku ne x derma lagi ne.... dah lebih 3 bulan ne.. adessss...... Risau ne... ahaks.... aku penah penuh 1 pain 1 minit lebih.. hehehe tu lepas berlari turn tangga.. rekod aku tu .. yg lain standar... 3 minit ke bawah laa hehehehehe..... eh aku baru berapa kali derma ek... xingat laa kna cek buku darah laa hahahahha

    ReplyDelete
  3. derma darah adalah kegemaran saya...
    dari dulu lg awk...
    tp makin derma makin naik bdn nih... huhu...
    tp x per... enjoy menderma...
    td nk follow, tp saya tgh "cuti"... so x leh derma... huhu...
    after 3 month klu ada lg kita g lagi nk?

    ReplyDelete
  4. whoa...syok tuh...
    sy xtakut jarum tp sy xboleh nmpk jarum...
    hehehe

    ReplyDelete
  5. wei ada lagi ka tu ar.... aku mo la jgk... area dkt2 opis ne susah skit la mo jumpa pusat derma darah huhuhuhuhu

    ReplyDelete
  6. susah jumpa, derma sama nyamuk jew...
    ahakks...
    pegi hkl jew helas... =)

    ReplyDelete
  7. dah boring bg nyamuk... mo jg derma sama manusia lagi ne.....

    ReplyDelete
  8. haha... berat kamu ndak cukup bah... huhu... makan byk sikit...

    ReplyDelete
  9. cis... jgn tgk keberatan ku.. huh...

    ReplyDelete
  10. hoho..paez...
    pesal xmsuk pics yg aku tlong amikkan??
    kasi lagi real..
    huhu
    nti pas aku da available nk derma, kite derma sesame ek..
    aku da ckp, derma darah ni ade addicted die
    ko xcaye..
    huhu

    ReplyDelete
  11. haii kengkawan sume..
    sory la tk bls komen korang..tk online la..
    time kasih di atas komen sume dan support keje murni ni..nnti kalo ade kempen ni lg kite buat sama2 yer...

    ReplyDelete
  12. syabas tu akak...mmg baik kite beramal mcm tu kan...mmg xluak pun bg darah kita skit kt org lain..sy pun mmg dh lame niat nk derma darah kak..tp cume blum cukup keberanian je..hehe..bile nk g je,trus niat terbatal..ntah nape ntah..
    sakit x kak mase tgh pam darah tu?rase mcm mane?

    ReplyDelete
  13. zila... pam darh tu yg part paling best.... semgt tuk bg full tank dalam masa terpantas,. hehehe


    ReplyDelete
  14. to zila..
    zila akak pun 1st time tu buat derma darah..
    memang takut sgt..tp bile dah experience sendri tkder pe pun.. mase cucuk jarum tu jgn la tgk..and memang tk sakit pun dik..rase best sgt masa derma darah tu..rase memang dah jd hobi la..kalo takut lain kali pg la sama ngan org yg berani..
    yg penting spirit tu..

    to helas..
    helas jom la lawan ngan aku..hahahha

    ReplyDelete
  15. humph.... nanti2 la k... hehe... bkn x brani... takut seminit lebih ja dah penuh... hehehhe

    ReplyDelete
  16. hek eleh ckp besar ek ko helas...

    ReplyDelete
  17. nasib baik timer ja xda.... hehehhe

    ReplyDelete
  18. huhhh...jomla gerenti ko kering pas derma darah tu

    ReplyDelete
  19. to helas..yeke mase pam darah tu part paling best..?? kalau nk tau,part tu la yg menjadi penyebab utama sy takut nk derma darah..dlu ade org ckp sakit..tu yg takut..hehe..

    to kak faiz...pd akak,mane lg sakit,mase cucuk jarum atau mase pam darah?
    sy bab cucuk jarum ni xde la takut sgt..mase pam darah tu je yg rase takut...

    ReplyDelete
  20. -->zila..
    alalalaaa... part cucuk jarum kecik yg sengsara. jarum besar x pla rasanya.. hehehe.... masa pam lagi laa xpa pa tuu...

    orng cakap sakit... emmm x laogics pla.. heheh mungkin ketat sangat ikatan kat lenagan tu

    hehe

    ReplyDelete
  21. yeke....??
    xpe la...nti sy bakal rase jugak..
    xblh nk dgr sgt ckp org kan...dh rase bru blh tau...h

    ReplyDelete
  22. eh bila lagi ada aek.. aku punmo try ne kalau ada.. hehehehe


    ReplyDelete